Sistemi numeracije linija
Danas, kada pogledate oznake linija, učinilo bi vam se da su dodeljivane gotovo nasumično. Na primer, linija 34 saobraća preko Banjice do ulice Pere Velimirovića, dok linija 35 vozi čak do Lešća, u potpuno drugačijem pravcu. Dalje, linija 36 je kružna na obodu centra grada, dok 37 ide sve do Kneževca, preko Žarkova. Ali, ovakve nedoslednosti nisu se oduvek javljale. Bilo je pokušaja da se oznake dovedu u red, ali ne znam kako bi danas neko, ko koristi na primer liniju 74, reagovao kada bi mu rekli "E, nemate više liniju 74, sad imate liniju 152". Pa da pogledamo malo u prošlost.
Prve linije su, naravno, bile tramvaji. Oni i danas imaju prvih nekoliko brojeva po redu. Ali, ni originalne tramvajske linije nisu numerisane po redu kojim su uvođene. Na primer, prve dve linije jesu dobile oznake 1 i 2, ali zato je treća uvedena linija Terazije - Novo groblje dobila oznaku 5. Onda je uvedena trojka za Topčider, a za njom linija od Dorćola do Žagubice (Vukov spomenik) koja je označena brojem 8! Na kraju su se rupe popunile, pa smo 1912. imali linije od 1 do 8, osim 4, za koju se ne zna da li je uopšte postojala (mada možemo pretpostaviti da je to bila linija Dorćol - Pristanište koja je samo nekoliko meseci nakon uvođenja spojena sa dvojkom).
Dalje su 20ih uvedene 9 i 10, a početkom 30ih uvedene su 12 i 13. Vidimo da je 11 preskočena, ali to je zato što je puštena sa zakašnjenjem, čak tri godine nakon što je pruga bila izgrađena. Onda je uvedena 14 za Zemun i to je bilo to od tramvaja pre Drugog svetskog rata. Doduše, neke linije su već bile reorganizovane, pa su njihovi brojevi preraspodeljeni, a u drugoj polovini 30ih nekoliko linija je ukinuto, pa su preostale linije 1, 2, 3, 6, 6A, 10, 12, 13A i 14. No, znalo se da su oznake do 20 namenjene za tramvaje.
Što se autobusa tiče, prve redovne linije uvedene su sredinom 20ih. Prva linija poklapala se sa trasom tramvaja 1, pa je i ona nosila oznaku 1. No, ubrzo po produženju do Neimara dobija broj 21, jer su oznake do 20 rezervisane za tramvaje. Linije koje su se dalje uvodile takođe nisu dobijale brojeve redom, ali se nekako zadesilo da gradske linije i linije ka istoku imaju oznake na 20, linije ka jugu i ka Zemunu na 30, a linije za Avalu i Pančevo nosile su brojeve 40 i 41. Tako smo pred Drugi svetski rat imali niz od 21 do 41, uz par rupa, jer su dve linije (Prištinska - Cvetkova mehana i Gospodarska mehana - Čukarica) ukinute (pretpostavlja se da su njihovi brojevi bili 24 i 29, dok 37 i 39 nikad nisu postojale).
Posle Drugog svetskog rata mnoge linije ostale su trajno ukinute - tramvaji 1 i 14 zamenjeni su trolejbusima, kao i autobusi 22, 26 i 34, linija 23 zamenjena je tramvajem, linije 25, 31, 36, 40 i 41 su ukinute zbog nedostatka vozila. Uvedene su i dve nove tramvajske linije, 16 i 20, koje su te oznake dobile jer su delile terminuse sa linijama 6 i 10. Dakle, sada je 1 bila trolejbus, pa 2 i 3 tramvaji, pa 4 i 5 ne postoje... To je bilo teško pohvatati, pa je 1. januara 1958. ustanovljen novi sistem, kojim su tramvaji ostali sa oznakama do 10, trolejbusima su određene oznake od 11 do 20, a autobusi su zadržani od 21 nadalje (mada im je kasnije pridodata i linija 20). Tramvaji 13, 16 i 20 postali su 4, 7 i 9, a trolejbus 1 postao je 13.
I kod autobusa su se s vremenom popunile rupe, pa su u drugoj polovini 60ih godina saobraćale linije u neprekinutom nizu od 20 do 47, sa izuzetkom linije 42 (Mostar - Umka) koja je predata Lasti. A onda je prigradska linija do Višnjice dobila oznaku 101. I tada su u GSP shvatili da su oznake prigradskih linija konfuzne, jer su potpuno izmešane sa oznakama gradskih linija. Odlučili su da ih prenumerišu, i dodele im trocifrene oznake. Ovime su svi kraci određenih prigradskih linija pretvoreni u nezavisne linije. Izvršene su sledeće izmene:
- Linija 22 (Vukov spomenik - Grocka) razdvojena je na linije od 301 do 308, a kasnije je ponovo uvedena 22 do Malog Mokrog Luga
- Linija 30 (Birčaninova - Avala) razdvojena je na linije od 401 do 403, doduše kasnije od ostalih navedenih linija
- Linija 31 (Admirala Geprata - Železnik - Sremčica) razdvojena je na linije 31, 31A, 501 i 511
- Linija 37 (Zemun - Nova Pazova - Ugrinovci) razdvojena je na linije od 701 do 705
- Linija 38 (Botanička bašta - Padinska Skela) razdvojena je na linije od 101 do 106, a liniji 106 je kasnije vraćena oznaka 38
- Linija 40 (Čukarica - Rušanj) postala je 531
- Linija 41 (Rakovica - Resnik) postala je 541
- Linija 43 (Bežanija - Surčin - Jakovo) razdvojena je na linije 601 i 602
- Linija 44 (Studentski grad - Dobanovci) postala je 611
- Linija 101 postala je 201, a uvedena je i 202 za Veliko selo
Tako sada sve prigradske linije koje voze u određenom pravcu imaju isti početni broj - linije na levoj obali Dunava formirale su potez 100, linije ka palilulskom predgrađu (na desnoj obali) potez 200, linije ka Grockoj potez 300, linije ka Avali potez 400, linije ka čukaričkom predgrađu potez 500, linije ka Surčinu potez 600 i linije ka Batajnici potez 700. Ali ni ova promena nije bila dovoljna - trolejbuske linije konvertovane su u autobuske, pa su autobusi zauzeli brojeve od 12 nadalje - a za ostvarenje planova o proširenju tramvajskog sistema trebalo je mnogo slobodnih oznaka. Pored toga, uvedeno je pregršt novih gradskih linija, od kojih je mnogo imalo slovne oznake uz brojeve, pa se javila i potreba da se i one označe po pravcu u kojem saobraćaju. Krajem 70ih i početkom 80ih, do 1984. godine, izvršena je ogromna prenumeracija, u sklopu koje su za tramvaje ostavljeni brojevi do 14, trolejbuska numeracija upakovana je u isti sistem sa autobuskom, a slovne oznake (osim L) izbačene. To je donelo sledeće izmene:
- Linija 10A postala je 8
- Linija 11 postala je 22
- Linija 11L postala je 22L
- Linija 12 postala je 41
- Linija 13 postala je 31
- Linija 14B postala je 84
- Linije 16A i 27V spojene su u 65
- Linija 16B postala je 63
- Linija 16V postala je 67
- Linija 16G postala je 62
- Linija 16E postala je 64
- Linija 22 postala je 322
- Linija 27A je ukinuta
- Linija 27B postala je 32
- Linija 27G postala je obična 27
- Linije 29 i 501 spojene su u 46
- Linija 31 postala je 51
- Linija 31A postala je 52
- Linija 32 postala je 42
- Linija 33 postala je 53
- Linija 35 postala je 73
- Linija 36 postala je 71
- Linija 36A postala je 72
- Linija 36B je ukinuta
- Linija 36V postala je 60
- Linija 36G postala je 76
- Linije 38 i 39 spojene su u 43
- Linija 46 postala je 83
- Linija 47A postala je 48
- Linija 103 postala je 95
- Linija 531A postala je 56
- Linija 541A postala je 54
- Linija 541B postala je 504
Ovaj sistem rađen je na osnovu prigradskog, uz par razlika. Tako su linije prema Paliluli, Zvezdari i Vračaru numerisane na 20, linije ka Voždovcu na 30, linije ka Banjici i Miljakovcu na 40, linije ka Čukarici na 50, linije ka blokovima na 60, linije ka Bežaniji na 70, linije ka Zemunu na 80. Trebalo je da se izvrše još neke prenumeracije koje su preskočene - 15 je trebalo da postane linija 81, 16 linija 66, a 104 linija 96. Takođe, nekim linije koje se nisu uklapale, poput 37 i 45, ostavljene su stare oznake iako je bilo slobodnih brojeva. Potez 30 ostao je prilično nedosledan, osim 37 tu su bile i 32 za Višnjicu i 34 koja je išla do VMA. Kasnije je prenumeracijom linije 201 dobio i liniju 35, koja se istini za volju donekle uklapala sa linijom 32. Još nekoliko linija je kasnije dorađeno, pa je 95L postala 96, dok je 46 (već prenumerisana linija!) postala 55, a njen lokal 46L postao obična 46 i produžen do Mirijeva.
Međutim, kako ovaj sistem nije ostavio previše prostora za nove linije, pre ili kasnije počelo je da se odstupa od njega. Tako sada, na primer, Čukarica ima linije 87 i 89 koje ne saobraćaju do Zemuna, ali donekle su slične sa linijom 88. Na sličan način označena je linija 94 zbog zajedničkog terminusa sa 95. Na Zvezdari saobraćaju 63, 64 i 66, čiji su brojevi ostali slobodni nakon (u slučaju prve dve) uvođenja tramvaja na Novi Beograd, odnosno (u slučaju 66) spajanja sa linijom 95. Ove prve dve nemaju nikakvog smisla, dok 66 deli deo trase sa linijom 65.
Da li smatram da treba uvesti novi sistem i ponovo ispraviti brojeve linija? Da. Ali verujem li da će to prouzrokovati još veće nezadovoljstvo nego 80ih? Takođe da. Trenutno se ne čini da je GSP-u sređivanje numeracije linija od neke velike važnosti. Ali videćemo kako će se situacija dalje razvijati. U krajnjem slučaju saznaćemo kad nestane slobodnih dvocifrenih brojeva.
Comments
Post a Comment